Var tillgänglig för din webshops besökare

27 mars, 2015

Känner ni till känslan när ni står inne i ett stort varuhus och har en fråga om en vara och du går gång upp och gång ner utan att hitta någon personal som kan vara till hjälp. Till sist hittar du en person i en väst som påminner om färgen på företagets logotype. När du väl ställt din fråga ber vederbörande dig att gå till rätt disk på rätt avdelning.

Har själv stått på t.ex byggvaruhus och känt att om jag inte får hjälp nu så går jag hellre till ett dyrare ställe. Det enda som hindrar mig i det tillfället är att behöva packa in mig i bilen igen och åka ytterligare två mil till nästa byggvaruhus. Samma känsla kan ske i en webshop såklart, inte alla kunder är experter på era varor och är de experter så har de antagligen mer detaljerade frågor. Det är även mycket kortare väg till Google och din konkurrent på nätet än vad det är till nästa fysiska byggvaruhus.

Behåll dina besökare genom att vara tydlig med dina kontaktuppgifter som mail eller telefon. Gör det lätt för dina kunder att hitta dina kontaktuppgifter eller mailformulär.

HANDFASTA TIPS FÖR DIN WEBSHOP

  • Lägg om möjligt telefon och mailadress tydligt i din webshops sidhuvud.
  • Ha alltid dina kontakt- och adressuppgifter i din webshops sidfot.
  • Koppla på en chat på din webshop, var bara noga med att du har resurser i din verksamhet som kan hantera detta. Har du möjlighet till chatt är detta ett fanatiskt enkelt sätt att skapa en dialog med dina kunder och höja din servicenivå. De flesta bra chat-verktygen har även en app som går att använda i din mobiltelefon eller surfplatta.
  • Säljer du produkter som är tekniska eller väldigt specifika kan ett frågeformulär vara aktuellt på varje produktsida.
  • Var alltid tillgänglig på utsatta öppettider.