Starta webshop med goda förberedelser

24 april, 2015

Det är mycket att tänka på inför en uppstart eller migrering (flytta till ny e-handelsplattform) till en e-handelsplattform, och vi vill ge dig som e-handlare en matnyttig guide till hur man kommer igång på enklast vis. Vi förutsätter i denna guide att ditt företag har en produkt och en affärsplan.

Välj rätt plattform för din webshop

Det finns en djungel av lösningar, den ena är bättre än den andra, och priset är allt från 0kr/mån till en startavgift på 500 000kr. För en lekman blir bruset från leverantörer ofta distraherande med val a plattform eller system. Den här guiden hjälper er att ställa rätt frågor till er själva, och bidrar till att besluten därefter blir så genomtänkta som möjligt.

Teknik

Tekniken är grunden till allt: vad är lösningen byggd på för typ av teknik? I denna artikel tar vi upp två kategorier av system, de egenutvecklade och de som drivs på öppen källkod. Egentligen finns det ett tredje alternativ också, där man har en helt skräddarsydd webshop med ett skräddarsytt publiceringssystem, men det går vi igenom i ett annat inlägg. Vi kan dock nämna att ett skräddarsytt kostar enormt mycket i uppstartskostnad och ställer höga krav både på beställare och producent.

Egenutvecklade webshoppar

Ett egenutvecklat är ett system som är byggt av företaget du hyr din lösning ifrån.

Fördelen med dessa system är att de är paketerade webshop-lösningar med webhotell och ett mer eller mindre intuitivt publiceringsverktyg. Ju större paket man betalar för desto fler funktioner följer med i paketet. Dessa funktioner brukar fungera bra för e-handlaren och är ofta ganska enkla att administrera i sin paketering. Man kommer snabbt igång och inlärningströskeln brukar vara relativt låg. De brukar ha en hel del designmallar som man kan använda sig av. Vissa designmallar kostar extra, men en del leverantörer bjuder på samtliga designmallar. Det du ser är vad du får helt enkelt.

Nackdelen med egenutvecklade lösningar är att all utveckling av ny funktionalitet tar lång tid. Funktionaliteten är anpassad efter den stora massan, och det blir svårt att göra anpassningar för just din verksamhet. För e-handlare bygger verksamhetens utveckling till stor del på teknisk vidareutveckling av funktionalitet, kopplingar till externa system och automatisering. När man lärt känna sin marknad och sina kunder kommer behoven snabbt för specialanpassningar – om företaget ska kunna utvecklas vidare. Om de som utvecklat systemet säger nej till vidareutveckling/anpassning, eller vill ha för mycket betalt för detta, står man inför ett jobbigt beslut. Man måste snabbt hitta en bättre lösning för att verksamheten ska börja utvecklas åt det håll man vill, och inte riskera att verksamheten stannar upp i tillväxt.

Webshoppar baserade på öppen källkod

Öppen källkod, eller Open Source som det heter på engelska, är för det mesta gratis att använda och källkoden till plattformen är helt öppen. Utvecklare i hela världen har möjlighet att bidra med både utökad funktionalitet och säkerhet till programmen.

Fördelen med öppen källkod och webbshoppar är att det ofta finns en närmast oändlig funktionalitet som passar just din verksamhets speciella behov. Det kan vara allt från att koppla på abonnemangsförsäljning, eller anpassa priset efter olika kunder. Mycket funktionalitet finns redan färdigutvecklad i form av moduler, och finns funktionaliteten inte redan, kan man ge uppdraget till någon i den uppsjö av konkurrerande programmerare som kan systemet. Ett Open source-system har nämligen (för det mesta) ett stort community av programmerare som både skapar funktionalitet som hobby, men även på konsultbasis. Detsamma gäller designers: eftersom användarna inte betalar för källkoden kan de lägga pengar på bland annat design, vilket medför att det finns tusentals designmallar i alla prisklasser att välja på.

Nackdelen med open source är att det krävs högre förkunskaper för att komma igång. Man måste ofta konfigurera en rad tekniska parametrar, och det krävs lite mer kunskap från användaren att hantera en sidas design och layout. Dessutom måste man ständigt se över säkerhetsuppdateringar. Även om säkerhetshål snabbt upptäcks i Open Source-miljö attraheras många hackers av den stora mängden installationer, ett säkerhetshål där den negativa effekten kan bli enorm. Av den anledningen utsätts populära plattformar, bland dessa också Open Source-baserade, för ett stort antal hackningsförsök och överbelastningsattacker, därför är det särskilt viktigt att man har ett bra webbhotell som avvärjer dessa hot effektivt, och som jobbar proaktivt för din webshops säkerhet. Exempel på dessa är t.ex Wp Engine och Flywheel.

Wetails tjänst bygger på att ta fördelarna från WordPress och WooCommerce öppna källkod och göra det lika enkelt att komma igång och administrera som på en egenutvecklad e-handelsplattform. Genom att designa och administera webshoppen med enkla drag- och släppelement samt ett videotek med instruktioner, som snabbt lär dig hur hela systemet fungerar, kommer du igång minst lika snabbt!

Funktion/Administration

Vilka typer av plattformar som finns har vi redan gått igenom, däremot måste man fatta detta beslut innan man kommer igång. Det man absolut inte vill ställas inför, är att behöva byta plattform efter starten på grund av att lösningen inte duger tekniskt, eller är för krånglig att administrera. Givetvis kommer behoven att se annorlunda ut när verksamheten nått tillväxt jämfört med när man är helt nystartad, men man bör absolut tänka ett steg längre redan från starten.

Hur sätter du upp en kampanjsida till ett mailutskick för att sälja produktnyheter i din webshop? Hur ska du kunna hantera en lyckad kampanj på 200 beställningar på en dag, och samtidigt hinna med att hålla leveransdatum till kunden? Var vill du lägga tiden i din verksamhet, vill du arbeta med att driva och konvertera trafik eller fastnar du i administration? Att bokföra ordrar manuellt medför både risk för fel och tar upp dyrbar tid för en e-handlare, därför kan det vara bra att se över sina framtida möjligheter att t.ex integrera sitt affärs eller bokföringsystem. Hur lätt kommer det till exermpel bli att koppla ihop din webshops ordrar med ditt nuvarande eller framtida affärssystem?

Vare sig du har tänkt att sälja ett fåtal exklusiva varor eller jobba med stora volymer, kommer det troligtvis en dag då du vill vidareutveckla din verksamhet. Se därför över dina möjligheter innan du väljer e-handelsplattform så att man kan integrera den med följande typ av system:

  • Ditt eller ditt tilltänkta affärssystem. Kan du inte ta beslutet idag, se då till att det går att koppla mot marknadens vanligaste affärssytem.
  • Lagerhanteringssystem.
  • Webbtransport-administrationssystem (Webb-TA).
  • Fysisk kassa – om du även bedriver butik eller showroom.
  • Integrationer mot prisjämförelsesajter (Prisjakt) eller fyndshoppingsajter (Amazon).
  • Market automation-verktyg. Market automation-verktyg är ett brett begrepp och kan innefatta allt från ett nyhetsbrev-verktyg, till hur du kommunicerar i sociala medier. Det kan hjälpa din verksamhet att monitorera en kunds resa, från det att kunden besöker din sajt för första gången, till det att kunden faktiskt gör ett köp. Det kan även automatisera hur du kommunicerar med kunden efter att ni gjort en affär, etc..

Design

En bra design ger ofta ett seriöst intryck och ökar chansen till en bättre försäljning. En bra design är dock mer än bara estetik, design är i allra högsta grad även funktion och struktur. Vi har skrivit kort om detta i tidigare inlägg https://wetail.se/webshop/design/lattare-att-hitta-i-din-webshop/. Vilken del som är viktigast beror på vad du säljer i din butik, det är t.ex mycket enklare att sälja exklusiva varor i en webshop som är väldesignad, som ramar in och förstärker den dyra varan. Har du en butik som säljer mängder av billigare varor, är inte den estetiska designen lika viktig som den funktionella designen. Vad du än önskar sälja, är en trevlig design sällan en nackdel.

Kortfattat

Layout och struktur hjälper dina kunder att enkelt hitta till rätt vara och kategori i din webshop
Look n’ feel hjälper dina kunder att komma ihåg din webshop genom att förtydliga din profil.
Vad du väljer för typ av e-handelsplattform avgör givetvis dina valmöjligheter om vilken design din webshop kan få. Även om det är lätt att komma igång med egenutvecklade e-handelsplattformar, har de sällan möjlighet till helt egen design och få designmöjligheter.

Välj en framtidssäker webshop

Det enda som är konstant är förändringen (om vi får använda lite floskler). Ett ordspråk som passar väldigt bra i teknikens värld, eftersom förändringar sker otroligt snabbt i IT-världen. Köper man t.ex en ny mobiltelefon förväntar man sig att allt ska fungera enligt den senaste tekniken. Det som är nytt kan kännas onödigt idag, men vara ett krav om ett eller två år. Ta responsivitet som ett exempel: för något år sedan var det mycket prat om hur man skulle mobilanpassa sin webshop. Under 2014 var det ett måste att ha en mobilanpassad webshop för att nå kunden smidigare via mobilen. År 2015 släpptes bomben av Google: man kommer att prioritera sidor som är mobilanpassade.

Beslutet för dem var enkelt. Fler sökningar på Google kommer att ske från mobila enheter än från stationära datorer, och om Google ska upplevas som en modern söktjänst vill man premiera sidor som inte upplevs som trasiga eller svårnavigerade på mobiltelefoner. Därför är det viktigt att man väljer en partner som man känner ett starkt förtroende för, och som förstår hur framtiden kommer att se ut, eller i alla fall är med på förändringarna när de sker. Det är farligt för din försäljning att fastna i ett e-handelssystem som inte hänger med i marknadens förändringar.

En stor fördel med open source-lösnignar är att de ständigt är en del av utvecklingen, eftersom dessa lösningar har tusentals utvecklare som bidrar med moduler eller plugins som utökar webshopparnas funktionalitet. WordPress leder idag denna utveckling med sina plugins, mängden extrafunktioner till WordPress är närmast oändliga och WooCommerce har idag blivit världens största webshop-system. Dessutom är intresset bland utvecklare för att bidra med funktioner enormt!

Lycka till med dina affärer på webben 🙂

Fotnot. 60% av alla sajter drivs idag av WordPress och nästan 11% av alla e-handelsplattformar drivs av WooCommerce. Fördelen att driva en webbshop med WooCommerce på en WordPress är att man arbetar från samma administrationsgränssnitt. 2014 gick WooCommerce om Magento i populäritet och är nu världen största e-handelsplattform. 10 April 2015 firade WooCommerce 7 miljoner nedladdningar av sitt e-handelsplugin. 19 Maj 2015 blev WooCommerce en officell del av WordPress när företaget Automattic, som ligger bakom WordPress, tog över WooCommerce.

Källa

https://www.wplab.com/woocommerce-no1-ecommerce-platform/

http://www.woothemes.com/2015/04/woocommerce-7-million-downloads/
http://www.woothemes.com/2015/05/woothemes-joins-automattic/