Lättare att hitta i din webshop

26 mars, 2015

En ny besökare i din webshop ger dig inte många försök eller sekunder om de inte direkt förstår hur de ska hitta vad de letar efter. Låt inte dina besökare klicka sig fram genom ostrukturerade länkträd eller scrolla flera sidor. Planera väl innan och puffa populära produkter.

Undvik två stora fel i din webshops struktur

  1. Ingen struktur: att inte kategorisera upp sina produkter och istället förlita sig på att kunderna söker sig fram genom att söka på produktnamn eller produkttyp är ett dundermisstag. Många produkter har olika namn och stavfel kan göra att de inte får något sökresultat alls. Skulle besökaren mot förmodan fortsätta leta kan det bli ett evigt scrollande eller klickande sida genom sida.
  2. Dålig struktur: att man inte håller en strikt struktur på sina produkter kan leda till att besökare inte hittar det de söker trots att de klickat på ”rätt” kategori.

Handfasta tips för din webshops struktur

  • Skapa en naturlig struktur i din webshop enligt exempel nedan:
    • Herrkläder
      • Skjortor
        • Kort ärm
        • Lång ärm
      • Byxor
        • Jeans
        • Shorts
        • Chinos
  • Sätt etiketter (tags) på din produkter. Exemplet ovan ger dina besökare en tydlig struktur att för att hitta en kortärmad skjorta, däremot skulle det bli väldigt rörigt om du skulle blanda in attribut för skjortorna som färger eller mönster. För dessa attribut är etiketter ett perfekt verktyg att arbeta med. Tagga upp alla skjortor som är rutiga, randiga eller enfärgade. Då blir det enkelt för dina besökaren att hitta rätt vara.
  • Gör det enkelt för dina besökare att förstå din struktur. Använd t.ex din huvudmeny till toppkategorier istället för att lägga in länkar till andra undersidor som ”kontakta oss” eller ”om oss”
  • Döp dina produkter beskrivande eller enligt produkttyp, inte modellnummer som ingen lekman känner till. Detta hjälper även besökare att lättare hitta dig via Google. Däremot kan du använda modellnamn i din produktbeskrivning. WooCommerce söker igenom all text på sidorna, så de hittar även dessa om de skulle söka på ett modellnamn eller artikelnummer.
  • Använd bilder och text på sidor för underkategorier. Ponera att man klickat sig fram till herrkläder. Exponera då byxor, skjortor, t-shirts o.s.v. tydligt med bilder och textlänkar till följande underkategori. Man kan även ”puffa” några kategorier som är passande för säsongen eller dylikt.